reklama

Najslávnejší omyl v histórii ekonómie

Ak sa niekto dopustí omylu, často sa nič dôležité nedeje a dozvie sa o tom iba málokto. Ak ide o omyl úplne zásadný a triviálny zároveň, môžme ho nazvať problémom podstatným. Ak sa však kvôli nemu musia prepisovať učebnice, 50 rokov si ho nikto nevšimol, a po jeho „opravení“ prichádzame k presne opačným a zdá sa správnym záverom, môžeme ho považovať za najslávnejší omyl v ekonomickej vede.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)

Predstavte si, že máte stánok so zmrzlinou a chcete ju predávať na pláži plnej ľudí. Nanešťastie príležitosť zarobiť vycítil aj iný predajca, ktorý predáva tú istú zmrzlinu ako vy. Obaja musíte riešiť spoločný problém: Kam postaviť stánok?

Pomenujme týchto dvoch predajcov Ján Ľavý a postavme jeho stánok do ľavého rohu pláže a predajca Jozef Pravý a umiestnime jeho stánok do pravého rohu pláže. Predpokladajme, že ľudia nemajú nejaké zvláštne sympatie ani k jednému z nich a zmrzlinu si kúpia od toho koho stánok je k nim najbližšie. V prípade, že sú obaja predajcovia od seba najďalej, ľudia od stredu pláže naľavo si pôjdu kúpiť zmrzlinu k Jánovi Ľavému a ľudia od stredu pláže napravo si ju kúpia od Jozefa Pravého. Každý má 50%-ný podiel na trhu. Je však toto rovnovážny stav?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je. Ján Ľavý totiž posunutím svojho stánku o kúsok smerom do stredu pláže získava viac zákazníkov. Určitá skupina ľudí, vrátane človeka opaľujúceho sa presne v strede pláže to bude mať teraz bližšie k Jánovi Ľavému a Jozef Pravý stráca podiel na trhu. Čo urobí Jozef Pravý? Aby získal zákazníkov späť, posunie aj on svoj stánok smerom do stredu. Opakovaním týchto krokov sa obaja predajcovia ocitnú v strede pláže. Obaja majú opäť 50%-ný podiel. Je toto rovnovážny stav?

Áno. Ani jeden z predajcov totiž nebude chcieť svoj stánok posunúť inde. Ak by tak urobil, stráca podiel na trhu. Stavu v ktorom nikto zo zúčastnených strán nechce meniť svoje rozhodnutie sa v ekonómii hovorí rovnováha. Toto je výsledok, ktorý zverejnil Harold Hotelling (1929) vo svojom slávnom článku. Samozrejme, že príklad so zmrzlinou je iba ilustratívny. V skutočnosti bol na svete názor, že firmy v monopolistickej súťaži (ak sú na trhu 2 firmy ide o tzv. duopol) sa budú snažiť vyrábať rovnaký produkt. V ekonómii je totiž zmrzlina na ľavej strane pláže iný produkt ako zmrzlina na pravej strane pláže. Naopak zmrzlina v strede pláže je ten istý produkt, bez ohľadu na to či ju predáva Ján Ľavý alebo Jozef Pravý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až v roku 1979 (!), presne 50 rokov po publikovaní Hotellingovho článku, d’Aspremont et al. (1979) prichádzajú na to, čo sa nám dnes môže zdať ako triviálny výsledok. Základom je uvedomenie si faktu, že cenová konkurencia a produktová diferenciácia (tendencia predávať zmrzlinu inde, prípadne vyrábať iný výrobok) nie sú od seba oddelené, ale firmy ich pri svojich rozhodnutiach uplatňujú zároveň.  

Vráťme sa k nášmu príkladu so zmrzlinou. Obaja zmrzlinári v strede pláže predávajú a užívajú si zisk. Zrazu však Jozef Pravý dostane nápad. Čo by sa stalo ak by znížil cenu zmrzliny? Keďže má teraz celá pláž rovnako ďaleko k obom predajcom, cena bude jediným kritériom pri kúpe. Urobí tak a získava 100%-ný podiel na trhu. Ján Ľavý však nie je „ľavý“ obchodník a cenu zníži takisto. Ak predpokladáme, že náklady na výrobu zmrzliny sú u obidvoch rovnaké, budú za určitý čas predávať obaja za cenu, ktorá sa rovná ich nákladom a ich zisk bude nula. Je však toto rovnováha?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dá sa uveriť tomu, že stačia dvaja predajcovia na to, aby sme sa od monopolu dostali k dokonalej konkurencii, ak sa majú títo predajcovia možnosť od seba sa odlíšiť? 

Odpoveď je opäť nie. Predajcovia chcú mať zisk. Je ich málo na to aby sa uspokojili s nulovým ziskom firmy v dokonalej konkurencii. Uvedomujú si však ďalšiu vec. Otázka pre ľudí na pláži je nasledovná: „Chcelo by sa vám ísť na druhú stranu pláže a späť po zmrzlinu iba preto, lebo je o korunu lacnejšia?“ V zodpovedaní tejto na prvý pohľad jednoduchej otázky je riešenie problému. V skutočnosti d’Aspremont et al. ukazujú, že za predpokladu lineárnych nákladov na transport, teda ak náklady človeka ktorý dostal chuť na zmrzlinu = cena zmrzliny + pozitívna konštanta x vzdialenosť od stánku, žiadny rovnovážny stav na tomto trhu neexistuje! Za predpokladu inej ako lineárnej závislosti rovnováha existovať môže, ale predajcovia budú mať tendenciu sa od seba na pláži vzďaľovať. Nastáva to, čo v skutočnosti na trhu vo väčšine prípadov pozorujeme. Produktová diferenciácia sa stáva zdrojom zisku, teda presne opačný výsledok ku ktorému dospel Hotelling!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento príklad, akokoľvek triviálny sa môže zdať, je v skutočnosti veľmi komplikovaný. Ani v dnešnom svete rýchlych počítačov a pokročilej matematiky, nie je nájsť rovnováhu v d’Aspremontovom modely pre viac ako 3 firmy jednoduchá úloha. 

Literatúra: 

Hotelling, H., (1929): “Stability in Competition”, Economic Journal, 39: 41–57. 

d’Aspremont, C., Gabszewicz, J.-J. and Thisse, J.-F. (1979): “On Hotelling’s ‘Stability in Competition’.”, Econometrica, 47(5) : 1145-1150.

Jozef Zubrický

Jozef Zubrický

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zaoberá sa kreditným rizikom, špeciálne vývojom scoringoých modelov a ratingových nástrojov. Je vedúcim oddelenia Rating a Scoring v Českej Spořiteni. Zoznam autorových rubrík:  EkonomikaKultúraCestujeme

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu