reklama

Prečo je "na západe" tak draho?

Keď som bol včera prvý krát v holičstve v Štokholme, cena za ostrihanie ma do holičovho kresla usadila poriadne hlboko. Nie žeby som očakával, že to bude stáť ako doma, ale to, že to bude šesťnásobok toho čo by som v podobnom holičstve v podobnej lokalite zaplatil v Prahe, to som nečakal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Prvé čo mi napadlo bolo, že buď je švédsky holič niečím výnimočný, alebo to s kurzom českej koruny nie je aj napriek jej rekordným úrovniam až také skvelé. 

Prvý dôvod som hneď zavrhol. Švédsky holič sa síce usmieval viac ako český, hovoril plynulou angličtinou, ale na druhej strane používal rovnaké nožnice, rovnaký holiaci strojček, mal rovnaké zrkadlo a ostrihanie mu trvalo rovnako dlho. Druhý dôvod som vylúčil po návšteve supermarketu, kde som si všimol, že spotrebná elektronika a oblečenie stáli po prenásobení kurzom rovnako ako u nás. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo je teda tomu tak? Prečo, keď sa vrátime domov z dovolenky, sťažujeme sa ako je tam "na západe" draho? Na takto položenú otázku existuje jednoduchá odpoveď. Keď ideme na dovolenku elektronika a oblečenie nás až tak nezaujímajú. Čo si všímame viac je práve cena služieb. Na otázku prečo sú však služby tak drahé, zatiaľ čo spotrebný tovar stojí rovnako ako doma, na to sa snaží ekonómia odpovedať takmer polstoročie. 

Za ten čas, presnejšie od roku 1964 sa z pôvodných, nezávisle na sebe publikovaných, modelov maďarského ekonóma Bélu Balassa a nositeľa Nobelovej ceny za ekonómiu, Američana Paula Samuelsona vyvinulo to čo je vo svete ekonómie známe ako Balassa-Samuelson efekt. Existuje nespočetné množstvo modifikácii modelu, štúdií ktoré sa snažia ich teóriu potvrdiť alebo vyvrátiť meraním ekonomických ukazovateľov ako aj množstvo alternatívnych vysvetlení. Na tomto mieste by som vám však chcel priblížiť práve tú ich pôvodnú prevratnú myšlienku. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predstavme si svet v ktorom existujú 2 krajiny, ktoré sa líšia produktivitou a teda bohatstvom. Produktívna, bohatá krajina, v našom prípade Švédsko a krajina menej produktívna, chudobnejšia, trebárs Česká Republika. U niektorých druhov tovarov a služieb, hlavne tých náročných na prácu a menej náročných na kapitál, sú však rozdiely v produktivite zanedbateľné. Švédsky a český holič sú rovnako produktívni, švédsky však zarába šesť krát viac. 

Balassa a Samuelson rozdeľujú všetky tovary na obchodovateľné a neobchodovateľné na medzinárodných trhoch a tvrdia, že nízke rozdiely v produktivite sa vyskytujú práve pri výrobe tých neobchodovateľných. Teda to, že pre mňa drahá služba švédskeho holiča sa vyznačuje aj tým, že si túto jeho službu nemôžem kúpiť v Českej Republike. Naopak obchodovateľný tovar, napríklad švédsky mobilný telefón si za rovnakú cenu kúpim aj v Českej Republike. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalej už nasleduje iba aplikácia „neviditeľnej ruky“ na dvoch trhoch:

  1. Na medzinárodnom trhu obchodovateľných tovarov bude v dlhodobom horizonte výmenný kurz zohľadňovať rozdiel v produktivite Švédska a Českej Republiky.

  2. Na domácom českom a švédskom trhu budú trhové mechanizmy pôsobiť na vyrovnanie miezd v sektore ktorý vyrába mobilné telefóny a u holičov.

Keďže však je služba holiča neobchodovateľná, a výmenný kurz odráža rozdiel iba v produktivite u obchodovateľných tovarov, bude švédsky holič napriek tomu, že používa rovnaké nožnice, rovnaký holiaci strojček a rovnaké zrkadlo ako český holič zarábať viac a tým pádom bude pre nás drahší. 

Jozef Zubrický

Jozef Zubrický

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zaoberá sa kreditným rizikom, špeciálne vývojom scoringoých modelov a ratingových nástrojov. Je vedúcim oddelenia Rating a Scoring v Českej Spořiteni. Zoznam autorových rubrík:  EkonomikaKultúraCestujeme

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu